Thursday, November 5, 2015

06hb November 2015 - Variety Red Khurtmani

Assalamualaikum

Variety ini adalah variety biasa dikalangan pengumpul-ngumpul pokok Tin. Ini adalah waris terakhir yg di bawa masuk dari indonesia , Pada mulanya sebanyak hampir 40 batang pokok tut dan cutting dahan di bawa masuk secara halal.

Selepas sampai di Airport KLIA. pihak kastam telahpun menahan bungkusan tersebut kerana ada anak tut pokok. sebenarnya saya tak tahu menahu anak pokok tut ( yg ada tanah) tidak dibenarkan di bawa masuk. oleh kerana saya membeli benih pokok ni mencapai harga ribuan ringgit kesemuanya saya terpaksa menerima tawaran seorang " Haji" membantu bawa keluar. dalam kekalutan , panik semuanya , saya kena membayar sebanyak RM500 kepada pihak kastam.
( Banyak sangat kau pow tu). Tak selamat dunia akhirat bang kalau ko makan duit "haram".

Kita fokus pasal nak tanam pokok tin yang berjaya ditanam. iaitu variety Red Khurtmani.

 Selepas beberapa minggu saya memindahkan ke dalam pasu kecil.

Tunggu lebih 3 minggu baru dia bangun tidur.

Red Khurtmani sumber dari Indonesia. Di tanam pada bulan July 2015


No comments:

Post a Comment